Antilfinke

Loxigilla noctis dominicana

En lille kort beretning om mit opdræt af Antilfinken her i 2021

Det er dejligt at det stadig kan lykkes at opdrætte et 1975 opdræt nu her 46 år efter at foreningen vedtog denne ordning.

Efter at se fuglene i Dansk Fuglehold blev mit interres vagt.

Vi fandt et par hos Hardy Jensen i Skive, det var en ung han og en ældre hun. Disse fugle blev hentet af Bruno og Robert, da jeg stadig arbejder.

Efter hjemkomsten var der uenighed blandt dem. De kunne ikke enes. Den unge han mistede livet efter få dage. Så nu stod jeg kun med den gamle hun!!

Min søgning efter en ny han ender hos Arnfred Madsen i Bested. Han havde en ung han med DNA. Derfor måtte Bruno og Robert igen afsted MEN det ville de gerne for der kunne jo være noget andet spændende at SE på hos ham.

Robert kom KUN hjem med hannen til mig.

Den nye han blev lukket ind i voilieren ved siden af. Her gik han i 14 dage og blev lukket sammen med hunnen. Der var nu 100% sympati mellem dem.

Der går ca 6 uger hvor de trives sammen, en dag er hunnen væk. Jeg bliver nervøs over om hun nu lå død et sted i voileren.

Efter endnu en uge kommer Robert ind og fortæller at hunnen kommer ud fra en redekasse. Vi bliver enig om IKKE at kigge i kassen.

Der går endnu 14 dage hvor vi er nød til se efter om hun er død eller ??

Da vi kigger i kassen, ser vi 2 unger som er ca. 14 dage gammel. Herefter går der ca 10 dage hvor begge unger kommer ud af kassen og opdrættet anmeldes som et 75 opdræt. Spændende!!

Ungerne trives rigtigt godt og efter 5 dage flyver de lige så godt som deres forældre. Forældrene er meget omsorgsfulde.

Efter de 30 dage er der 2 veludviklet unger.

Deres folder består af, kanarieblanding, tropeblanding, skovfugleblanding, siskenblanding og æggefoder med insekter, kraftfuldt æggefoder. Samt alt grønt fra haven.

Her var det særligt tidselfrø og andet frøgræs.

Et par fugle som kan anbefales til et hvilken som helst fuglehold og de er meget hårdføre.

Den heldige opdrætter

Anita Thorbøll