En aften i vinteren 1975, på vej hjem fra et møde i Esbjerg Fugleforening hvor vi dengang var medlemmer, var vi nogle fuglefolk, der fik ideen om at starte en fugleforening i Varde.

Efter et par dages overvejelser, kørte vi ned til formanden for Esbjerg Fugleforening Egon Westergård i Bramming, vores mangeårige dommer, og forelagde ham ideen, vi ville jo skilles på en ordentlig måde.

Han ønskede os alt mulig held og lykke med foreningen, og vi fik et par gode råd med på vejen.

Der efter indkaldte vi til stiftende generalforsamling, så  foreningen  kunne startes.

For at få så mange medlemmer som mulig, inviterede vi nogle akvariefolk  med. Foreningen fik navnet ” Varde Stuekulturforening”. Det viste sig dog at være en dårlig ide, interesserne var for forskellige. Efter et halv års tid skiltes vore veje og ”Varde og omegns Fugleforening ” rejste sig som Fugl Fønix af asken fra Stuekulturforeningen.

Det viste sig hurtigt at der var mange medlemmer at  finde  i  Varde og omegn og foreningen voksede støt. Efterhånden dækkede medlemsskaren  et  område fra Blåvand i vest til Brørup, Agerbæk og Ølgod i øst, fra Bramming i syd, til Viborg, Herning og Ringkøbing i nord.

Medlemstallet var en overgang oppe på næsten 250, og vi havde i nogle år Danmarks største juniorafdeling. En del dansk  første  opdræt og  et par danmarksmesterskaber på landsudstillinger, har foreningen præsteret i årenes løb.

Medstifter af foreningen

Verner Christiansen Varde.

Formænd i VOOF
Robert Ibsen Varde 1975 1986
Kaj Schou Varde 1986 1995
Anita Torbøll Varde 1995 2004
Robert Ibsen Varde 2004 2006
Kim Christensen Ølgod 2006 2007
Anita Thorbøll Varde 2007 2010
Arne Siig Varde 2010

Foreningens 1. medlemsblad

3. årgang med foreningens nye logo og medlemsbladet i farver.