En aften i vinteren 1975, på vej hjem fra et møde i Esbjerg Fugleforening hvor vi dengang var medlemmer, var vi nogle fuglefolk, der fik ideen om at starte en fugleforening i Varde.

Efter et par dages overvejelser, kørte vi ned til formanden for Esbjerg Fugleforening Egon Westergård i Bramming, vores mangeårige dommer, og forelagde ham ideen, vi ville jo skilles på en ordentlig måde.

Han ønskede os alt mulig held og lykke med foreningen, og vi fik et par gode råd med på vejen.

Der efter indkaldte vi til stiftende generalforsamling, så  foreningen  kunne startes.

For at få så mange medlemmer som mulig, inviterede vi nogle akvariefolk  med. Foreningen fik navnet ” Varde Stuekulturforening”. Det viste sig dog at være en dårlig ide, interesserne var for forskellige. Efter et halv års tid skiltes vore veje og ”Varde og omegns Fugleforening ” rejste sig som Fugl Fønix af asken fra Stuekulturforeningen.

Det viste sig hurtigt at der var mange medlemmer at  finde  i  Varde og omegn og foreningen voksede støt. Efterhånden dækkede medlemsskaren  et  område fra Blåvand i vest til Brørup, Agerbæk og Ølgod i øst, fra Bramming i syd, til Viborg, Herning og Ringkøbing i nord.

Medlemstallet var en overgang oppe på næsten 250, og vi havde i nogle år Danmarks største juniorafdeling. En del dansk  første  opdræt og  et par danmarksmesterskaber på landsudstillinger, har foreningen præsteret i årenes løb.

Medstifter af foreningen

Verner Christiansen Varde.

Formænd i VOOF

Robert Ibsen

1975

1986

Kaj Schou

1986

1995

Anita Torbøll

1995

Robert Ibsen

Kim Christensen

Ølgod

Anita Thorbøll

Arne Siig

Foreningens 1. medlemsblad

3. årgang med foreningens nye logo og medlemsbladet i farver.

Seneste kommentarer

21.09 | 06:41

Hej Birgitte
Nej vi holde desværre ikke flere fugleudstillinger, da besøgstallet ikke står mål med det store arbejde der er med at lave den.

20.09 | 21:36

Hej
Afholder i ingen fugleudstillinger for offentligheden i 2022, som i gjorde før Corona? Vil det komme efterfølgende år?

03.07 | 18:18

Jeg mangler 3 stk europæiske hunner og 1 han. Bor på Fyn. Er der nogen der har dem til salg.?
Mobil 27191506.

01.04 | 10:51