En bestemt lille dame.

Dette er historien om en undulat og en mand, der ikke var helt enige om hvem der bestemte.

Historien begynder for 5 år siden, hvor en mand som ellers kun havde haft fjerkræ, får nogle undulater i bytte på nogle påfugle.

De blev placeret i en indendørs voliere. Det første år gav det ingen unger, og nogle af dem døde også. Der blev købt nye ind, og de næste 2 år gav det flere og flere unger, og manden fandt også ud af at holde dem i live.

Nu var det tid til næste trin, der blev bygget 3 ynglebure, for nu var det manden der ville bestemme, hvem der fik unger med hvem.

I et af burene satte manden en blå hun og en blå han, men hunnen var ikke det mindste interesseret i redekassen, og endnu mindre i den udvalgte kavaler.

Efter ca. 1 måned stod det klart at hun ikke ville stifte familie der. Så flyttede manden hende tilbage i fælles volieren, hvor der var både "single mænd" og ledige boliger, så måtte hun da kunne blive tilfreds. Dagen efter havde hun jaget en anden hun ud af en redekasse, og ryddet den for unger og æg, selvom det havde været nemmere at tage en fri kasse. Derefter lavede hun 2 fine kuld unger, for øvrigt med den han som ikke var god nok i yngleburet. Det lignede en protest mod, at manden blandede sig i hendes privatliv!

Det næste forår var der stadig mange unger tilbage i fællesvolieren, og manden trak den lidt med at hænge redekasser op. Men hvis man er en lille blå undulat med en stor selvtillid, er der ingen der skal bestemme hvornår man skal yngle! Så den fandt da bare et sted, den kunne klemme sig igennem tråden, og vups var den inde i en væg, hvor den kunne ruge i fred. Det betød at den havde 5 unger på vingerne, da manden fik hængt redekasser op. Det næste hold æg blev også lagt i væggen, og manden tænkte fint, ikke mere ballade med hende, og de andre i fællesvoileren var også begyndt at ruge i kasserne uden de store magtkampe.

Hendes næste kuld gav kun 2 unger, og da de var næsten flyvefærdige, tog den blå undulat en beslutning. Hun forlod væggen og jagede en stakkels hun ud af en redekasse. De 2 store unger der var tilbage i kassen adopterede hun og gjorde færdige, og de 2 unger i væggen blev hannen sat til at passe, så de også kom på pind. Nu lavede hun så 6 unger i kassen, og var også begyndt på et 4 kuld. Der sagde manden stop og flyttede hende og hannen til et bur uden redekasse eller flugt muligheder.

Og hvad nu med manden? Ja han har som hans kone siger fået totalt "PIP", og er også begyndt at holde andre fugle. Og den lille blå undulat? Ja den kan ses her på udstillingen med 11 unger, og er et godt bevis på en fantastisk hobby, som kan give meget skæg og oplevelser, også uden at købe fritflyvende papegøjer og specialfugle til mange tusinde kroner.

Har du fået lyst til at holde fugle, eller spørgsmål, så bare henvend dig til en af os fra fugleforeningen. Vi er altid klar til en fuglesnak.

Mange tak til Robert P

for dette indlæg.

Seneste kommentarer

21.09 | 06:41

Hej Birgitte
Nej vi holde desværre ikke flere fugleudstillinger, da besøgstallet ikke står mål med det store arbejde der er med at lave den.

20.09 | 21:36

Hej
Afholder i ingen fugleudstillinger for offentligheden i 2022, som i gjorde før Corona? Vil det komme efterfølgende år?

03.07 | 18:18

Jeg mangler 3 stk europæiske hunner og 1 han. Bor på Fyn. Er der nogen der har dem til salg.?
Mobil 27191506.

01.04 | 10:51